Er zijn nog geen producten in jouw winkelwagen geplaatst.
Eindkapjes op de kamrail

Wanneer plaats je eindkapjes op de kamrail in een Groepenkast?
Eindkapjes plaatst je om in een groepenkast een aanraakveilige omgeving te creëren en je voorkomt dat er spanningsoverslag ontstaat. Maar wat zegt de norm hierover, en wat zijn de specificaties van het product? En mag je de kamrail inkorten?
Vanuit de norm:
In de NEN1010 wordt voor eisen van basisbescherming (rubriek 413.2) van elektrisch materieel verwezen naar bijlage 41.A of dit moet voldoen aan de beschermingsmaatregel volgens rubriek 412. Voor de kamrail komt het er op neer dat deze aanraakveilig moet zijn (IP2X). Deze is aanrakingsveilig indien op de "tanden" van de kamrail de componenten juist zijn aangesloten, zodat je het geleidende koper niet kan aanraken. De ongebruikte of reserve "tanden" moet je aanrakingsveilig maken. Dit kan eenvoudig met een isolatieprofiel.
Vanuit het product:
Na het bestellen van het originele product moet de kamrail natuurlijk zonder eindkapjes worden geïnstalleerd. Je kunt de eventueel meegeleverde isolatieprofiel die je vaak ziet in voorgeassembleerde groepenkasaten eenvoudig verwijderen (wel eerst de spanning van de groepenkast door de hoofdschakelaar uit te zetten en te meten!) De kamrail voldoet aan de laagspanningsrichtlijn (2014/35/EU) en is in originele vorm aanraakveilig en er is voldoende afstand tussen de onderlinge geleiders, waardoor geen spanningsoverslag kan plaatsvinden. Het plaatsen van eindkapjes is dan niet nodig.
Het inkorten van de kamrail:
In de praktijk wordt de kamrail regelmatig ingekort. Ook hier blijven dan de richtlijnen uit bijlage 41.A en rubriek 412 van de NEN1010 van kracht. Dit houdt in, dat het koper en het kunststof op een vakkundige manier moeten worden ingekort, waarbij het koper niet toevallig aan te raken mag zijn (IP2X). Na het inkorten van de kamrail kunnen we niet meer garanderen dat de kamrail aanraakveilig en spanningsoverslagveilig is en advisereert de fabrikant om eindkapjes te plaatsen.